Sabtu, 9 April 2011

CIRI KEPERIBADIAN SULTAN SALAHUDIN AL-AYUBBI .


Assalamulaikum dan salam sajahtera pada pembaca yang masih lagi sudi membaca blog saya ini.kali ini jom kita cuba selidiki dan cari tentang  ketokohan  sifat kepimpinan yang ada pada   salahuddin al-ayuubi yang perlu remaja ikuti dan teladani, supaya satu hari nanti  generasi  muda hari mampu menjadi seperti  sultan salahuddin al-ayyubi  yang bukan sahaja diakui keberanian nya oleh masyarakat Islam tetapi turut  digeruni oleh pihak  lawan .
Antara sifat atau ciri kepimpinan  Salahuddin AL- Ayyubi yang menjadikan beliau seorang hebat adalah : 
1.Tidak Bangga Diri sifat ini telah wujud dalam dirinya salahuddin al-ayubi semenjak beliau kecil lagi. ini kerana hasil sentuhan didikan nilai-nilai agama yang diberikan oleh ayah salahuddin al-ayyubi kepada beliau.
Ini dapat dibuktikan apabila Lane-poole ahli sejarah ingggeris yang menulis menenagi salahudin mencatatkan “ sabagai anak kepada gabenor yang disukai raja, beliau memang menduduki tempat istimewa tetapi beliau tidak menunjukkan tanda-tanda kehebatan yang bakal tiba tiba,sebaliknya beliau mempamerkan contoh jiwa yang tenang dan menjauhi kelesuan pemikiran golongan bangsawan”
2.Memiliki Visi Dan Misi Yan Jelas-salahuddin bercita-cita mahu menawan semula baitul maqdia dari tangan tentera salib yang mengusai baitul maqdis hampir 800 tahun, jadi beliau merancang menguatkan tentra Islam dari segi kekuatan fizikal dengan pelbagai ilmu ketenteraan serta persiapan perang. Dari segi kerohanian pula salahuddin sangat menitikan beratkan soal soal agama kepada tenteranya .  serta menyatupadukan   semua panduduk Islam terlebih dahulu sebelum memulakan visinya mahu menawan salah satu tempat suci umat islam itulah Baitul Maqdis   

3. Mampu Lakukan Semua Tugas- salahuddin al-ayyubi bukanya jenis pemipin yang hanya tahu mengarahkan orang bawahanya melakukan semua tugas tetapi seorang pemimpin yang sanggup turun padang sendiri dan bersama-sama tenteranya dalam melakukan tugas . contohnya , salahuddin al-ayubbi sendiri menyamar sebagai penduduk kampong dalam ushanya mendapatkan maklumat untuk menawan kota  Baniyas . salahuddin juga yang menyoal selidik pagawai tentera salib yang berjaya di tawan oleh tentera Islam  untuk mendpatkan maklumat.
4 Bijak Dalam Mengatur Strategi Peperangan dan helahsalahudin alayyubi selalu mengikut cara nabi Muhammad S.W.A  berperang dalam semua misi peperangan. Ini salah satu factor kejayaan peperangan yang dilakukan oleh sultan salhuddin al-ayyubi.contohnya  salahuddin al-ayyubi menggunakan jalan yang tidak pernah dilalui oleh orang dalam perjalanan menuju ke medan peperangan dan tektik ini di gunakan untuk megelirukan musuh .
5. Sentisa Patuh Pada Ajaran Agama Islam- salahuddin bukan sahaja mengamalkan sunnah rasullah seperti, sentisa berpuasa dalam kempen memerangi tentera salib, beliau juga sangat menitik bertakan ajran Islam .contohnya ketika misi menawan kota sinjiran , di bairut, panglima muluk mencadangkan agar meracun sungai yang digunakan oleh pihak musuh sumber bekalan air, tetapi salahuddin melarang panglima muluk berbuat demikian kerana islam tidak membenrkan berbuat demikian dan juga demi kemaslahatan penduduk  islam lain yang turut menggunakan sungai tersebut. Beliau juga melarang panglima perangnya menggunakan rasuah dalam misi menawan sesebuah Negara.

6.Sentisa Berbincang Dengan Orang Bawah- salahuddin sentisa mendengar pandangan dan berbincang dengan orang bawahanya sebelum membuat sesauatu keputusan. cth: ketika misi  penawan bairut ,sebelum serangan di lakukan salahddin berbincang dengan  ketua2 pasukan tentera islam berkaitan strategi yang akan di lakukan. Berkerjasama antara satu pasukan dengan lain bila memerlukan bantuan , untuk pastikan kejayaan dalam sesuatu misi yang di jalankan .
7. Tidak mudah putus asa - contonya semasa  misi penawanan tawan benteng khusnul ahzan , tentra salahuddin bagi tahu  beliau sukar  untuk menawan  benteng yang terlalu kukuh n di kawan rapi  oleh tentraa salib. Pelbagi usaha yang telah dilakukan namun masih gagal menawan benteng tersebut. Salahuddin tidak berputus asa dan berushan antaranya ushan belaiu  menyamar untuk dapat kan mklumat tentang benteng ahzan ,berjalan di sekitar kampung  yang berhampiran untuk tahu kelemehan musuh akhirnya belaiu dan tentera islam berjaya menawan benteng tersebut.
8. Bercita-Cita Tinggi – semenjak usia beliau masih muda lagi salahuddin dah ada cita cita yang besar untuk merampas kembali kota suci baitul maqdia dari tangan kristian. 
9. Bersederhana – beliau di gambarkan seorang yang sangat wara’ dan bersedarhana dalam kehidupnya walaupun sudah bergelar sultan. Contohnya , ketika salahuddin al-ayyubi menghembuskan nafas terakhir  diceritakan hartanya hanya tinggal 1 dinar dan 47 diham , yang tidak cukup untuk kos pengebumian beliau.
10.Tidak Leka Dengan Pujian – salahuddin al-yubbi menerima banyak pujian dan sanjugan atas kejayaan beliau menawan beberapa kubu kuat tentera salib tetapi beliau tidak pernah leka dengan pujian tersebut, bahkan salahuddin sentiasa meningkatkan strategi peperangan,dan kelegkapan peperangan  dalam misi  menwan Jerusalem.
Sebenarnya, banyak lagi ciri – ciri kepimpinan yang ada dalam diri Sultan  Salahuddin al-yubbi.Tak tersebut dan tak terhitung kita nak sebutkan kat sini.
So ayuhlah para generasi muda sekalian!!!!! cuba aplikasikan sifat2 kepimpinan salahudin dalam diri kita supaya suatu hari nanti kita juga mampu menyumbangkan tenaga jasa dalam memertabatkan kembali daulah islamiah yang pernah di lakukan oleh sultan salahuddin al-ayyubi dan tentera Islam  dahulu. 
Kseorang eperibad

4 ulasan:

  1. ustazah,klo arti dri kata warak dan zuhud apa yaa?

    BalasPadam
  2. ustazah,klo arti dri kata warak dan zuhud apa yaa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Warak=orang tinggi ilmu agama

      Zuhud=orang yang bersederhana dengan kemewahan dunia

      Padam