Terdapat ralat dalam alat ini

Ahad, 10 April 2011

Sumbangan Dan Pembaharuan Sultan Muhammad Al-Fateh

Assalamualaikum semua…..
Jom kita terjah pulak apa yang telah sultan ahmad al-fateh lakukan kepada dunia Islam. Antara sumbangan besar beliau adalah membebaskan kota kostantinopel.

Pembebas Kota konstantinopel

Rasullah juga pernah member gambaran perihal sultan ahmad al-fateh dalam katanya, “ kota kostantinopel akan jatuh ke tangan Islam.Pemimpin yang menekluknya adalah sebaik-baik pemimpin dan pasukan yang berada dibawah kepimpinanya adalah sebaik-baik pasukan” Hadis ini direkordkan oleh Ahmad bin Hanbal dalam Al-Musnad .
Lebih 800tahun usaha menakluki kota kostantinopel. Ia bermula dengan Khalifah Muawiyah bin Abu Sufian pada 668 Masihi. Seterusnya generasi kepimpinan Khalifah yang seterusnya baik daripda Bani Umaiyyah dan Bani Abassiyah sehingga pemerintahan Uthmaniah di bawah Khalifah Murad 11. Semuanya gagal menguasai Byzentium sehingga akhirnya, sebagaimana yang dikatakan oleh rasullah, akhirnya muncul putra Islam gemilang itulah Sultan Muhammad Al-Fateh yang mempunyai kepakaran dalam bidang strategi politik, kejureteraan military, sains, matematik, dan pegurusan ekonomi. Inilah sultan yang meguasai lebih daripada enam bahasa, pada usia 21 tahun.

Meriam Urban

Sultan Muhammad Al-fateh memulakan angkatan bersenjata tersusun pertama di dunia dengan keupayaan memiliki berdozen peledak bom dan meriam gergasi yang mampu merobek dinding batu kota-kota hebat. Sultan Ahmad Al-fateh juga mengarahkan dibina peralatan perang termoden seperti meriam besar yang mampu menembak bom 300 kilogram satu batu.

Menara Bergerak Dan Manjanik

Sultan Muhammad Al-fateh mengarahkan penggunaan menara bergerak yang lebih tinggi dari dinding kubu Byzantium dan memuatkan ratusan tentera. Tentera Byzantium Berjaya mrmbakar menara ini pada waktu malam.

Pindahkan 70 Buah Kapal

Sebanyak 70 buah kapal laut usmaniah diluncurkan dari daratan sejauh lima kilomiter dari Selat Busporos masuk ke perairan Tanduk Emas. Batang-batang kayu diatur dan di minyak bagi melincinkan perjalanan kapal-kapal itu. Yang menakjubkan kapal-kapal itu Berjaya dipindahkan dalam satu malam tanpa musuh menedarinya. Taktik ini diakui sebagi tektik peperangan terbaik di dunia oleh para sejarahwan Barat sendiri.

Sempurnakan pembinaan Rumeli Hissari

Rumeli Hissari adalah tembok laut yang dibina bagi mengepung musuh. Ia dimulakan pada zaman Sultan Uthman 1 ketika beliau mengepung Byzantine di Bursa. Rumeli Hissari adalah benteng yang disempurnakan binaanya oleh sultan Muhammad Al- Fateh pada 1452.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan