Sabtu, 9 April 2011

Salahuddin Al-ayubbi

Assalamualaiku semua!!!!  Bertemua kita kembali…….emmm dah lama x menulis kat blog saya ni ea…..kali  ni saya nak bercerita tokoh Islam yang menjadi idola saya itulah SALAHUDDIN Al-Ayyubi  si penakluk Jerusalem  .

Ha nilah  gambaran wajah salahuddin al-ayyubi

         Tentu ramai dah pernah dengar  dan bace pasal kisah salahuddin al-ayubi kan…tp saya  nak kongsi jugak kat blog saya ni….just peringatan dan perkongsiann ilmu bersama…maca yang pernah  saya bagi tahu dalam post yang lalu untuk kongsi maklumat dan ilmu.
Sebelum saya bercerita lebih panjang   tentang sumbangan salahuddin kepada dunia  Islam jom kita kenal serba sedikit  mengenai  latar belakang  Salahuddin  ..bak kata pepatah x kenal maka x cinta kan… betil x ?
Nama sebenar beliau Adalah Yusuf Bin Najmuddin Ayyub . Beliau di lahirkan pada tahun 543H , atau 1138m, di kota Tarkit(Iraq ) iaitu bahagian Tebing Barat Sungai Tigris  terlatek diantara Monsul dan Bagdad.  
Ayahnya,bernama  Najmuddin Ayub bin Shadhi adalah anak saudara kepada Sultan Nurudin Zenggi, berketurunan Kurdistan yang berasal dari Azerbaijan. Selain sebagai, panglima perang, beliau adalah pendakwah, mujahid dan tokoh pemimpin Islam yang bukan daripada kalangan bangsa Arab.
Selepas datuk salahuddin berpindah ke Bagdad, ayahnya dilantik menjadi gabnor  di tikrit  dan bapa saudaranya, Asadudin di lantik menjadi panglima perang.
Semenjak kecil Salahuddin telah didedahkan dengan pelbagai ilmu ketenteraan seperti seni peperangan,menunggang kuda serta seni menpertahankan diri yang di ajar oleh bapa saudarnya, Asadudin seorang paglima perang kepada sultan Ad-din.Disamping itu, ayahnya sangat menekankan ilmu keagamaan dan mendekatkan diri pada Allah.
Semasa kecil hingga meningkat remaja, kehidupan salahuddin sama seperti kanak-kanak lain, dan tiada tanda-tanda yang beliau bakal merampas Baitul Maqdis dari tangan kristian yang menguasainya hampir 800 tahun.
Kerjayanya bermula sebagai tentera berkuda Al-Malik Nuruddin, sultan Aleppo, kemudian dia diperintahkan untuk pergi ke Mesir. Pada masa itu Mesir diperintah oleh kerajaan Fatimiyah yang berfahaman Syiah. Pada mulanya Salahudin berasa berat hati hendak berangkat ke Mesir kerana lebih sayangkan Aleppo.

Apabila Salahudin sampai di Mesir keadaan tiba-tiba berubah. Dia yakin Allah telah memberi tanggung jawab kepadanya untuk membebaskan Baitul Muqaddis dari penaklukan Kristian. Dia menjadi seorang yang zuhud dan tidak tergoda dengan kesenangan dunia.
Macamt tulah serba sedikit latar belakang salahuddin Al-Ayyubi. Seharusnya ibu bapa hari ini perlu mendidik dan membekalkan anak mereka dengan pelbagai ilmu pengetahuan seperti yang di tujukan oleh ayah salahuddin al-ayyubi .
Oklah kita berhenti seketika.... nanti saya akan sambung lagi cerita salahuddin al-ayyubi ....ok....bye..bye... Assalamuaikum....


  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan