Ahad, 10 April 2011

Sultan Ahmad Al-Fateh

Salam sejahtera pada semua…. Jumpa lagi kita ea……kali ini saya nak cita plak pasal sorang lagi tokoh muda Islam yang juga menyumbang kepada kebangkitan Islam. Actually apa yang saya nak ceritakan kali ini, berdasarkan buku yang pernah saya baca…dan buku ni sangat menarik. Betul kalo korang x caya try la baca confirm x boring dan blh menaikan semangat kita serta menyerdarkan kita apakan sumbangan yang telah kita berikan kepada Islam .


Penulis Oleh Muhammad Syaari Abdul Rahman

Ha ni la buku dia, KUASA KEPIMPINAN AL- FATEH..jom kita kenali sapa dia sebenarnya Sultal Ahmad Al-Fateh. Kalu post saya saya yang lepas cerita pasal salahuddil al-ayyubi.kali jom kita tambah ilmu ckit kenal plak sapa dia Sultan Ahmad Al-Fateh . Rata rata muda mudi kita hari ini dah x kenal sapa dia Sultan Ahmad Al-Fateh. Kalu kenal pun munkin hanya sekadar tahu nama sahaja.tak tahu apa sebenarnya sifat dah sumbangan dia pada dunia Islam .
Mengikut buku kuasa kepimpinan Sultan Ahmad Al-Fateh ini, beliau dilahirkan pada 29 mac 1432 masihi di Adriana iaitu antara sempadan Turki dan Bulgaria bersamaan 26 Rejab 833 Hijrah. Ayahnya, sultan Murad kedua salah seorang pemimpin Usmaniah yang masyhur . ibunya adalah wanita turki bernama Huma Hatum.
Sultan Muhammad al-fateh menaiki tahta Kerajaan Usmaniah secara rasmi ketika berusia 19 tahun dan memerintah dengan penuh keadilan selama 30 tahun. Iaitulah antara 1451 hingga 1481 Masihi. Muhammad al-fateh adalah negarawan ulung yang dan panglima tentera Islam agung yamh memimpin sendiri hamper 25 pempen peperangan pada zamanya . Muhammad al-fateh meningal dunia pada 3 Mei 1481. Ada ahli sejarah mengatakan beliau mati akibat diracun.
Jom kita kenal serba sedikit kota kostantinopel. Kini kostantinopel kini dikenali sebagai Istanbul, dibina oleh Maharaja Kostantine agung sebagai ibu kota Byzanyine pada tahun 330 Masihi . kostantine berfungsi sebagai ibu Negara dan pusat Empayer byzantine,iaitu Rom Timur selama lebih 10 tahun.
Disamping itu, kota ini dikenali sebagai kota yang termakmur dan terkaya di Eropah sejak beberapa abad.kostantinopel terletak di pertemuan antara benua asia dan Eropah serta pertemuan antara laut Mediterrranean dan laut hitam. Kedudukannya sangat strategic dari segi perdagangan dan geo-politik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan